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Nehemiah 10:1-39

2006.09.21 09:47

폭우 조회 수:3184 추천:67

1. Those who sealed it were:
   Nehemiah the governor, the son of Hacaliah. Zedekiah,
2. Seraiah, Azariah, Jeremiah,
3. Pashhur, Amariah, Malkijah,
4. Hattush, Shebaniah, Malluch,
5. Harim, Meremoth, Obadiah,
6. Daniel, Ginnethon, Baruch,
7. Meshullam, Abijah, Mijamin,
8. Maaziah, Bilgai and Shemaiah. These were the priests.
9. The Levites:
   Jeshua son of Azaniah, Binnui of the sons of Henadad, Kadmiel,
10. and their associates: Shebaniah, Hodiah, Kelita, Pelaiah, Hanan,
11. Mica, Rehob, Hashabiah,
12. Zaccur, Sherebiah, Shebaniah,
13. Hodiah, Bani and Beninu.
14. The leaders of the people: Parosh, Pahath-Moab, Elam, Zattu, Bani,
15. Bunni, Azgad, Bebai,
16. Adonijah, Bigvai, Adin,
17. Ater, Hezekiah, Azzur,
18. Hodiah, Hashum, Bezai,
19. Hariph, Anathoth, Nebai,
20. Magpiash, Meshullam, Hezir,
21. Meshezabel, Zadok, Jaddua,
22. Pelatiah, Hanan, Anaiah,
23. Hoshea, Hananiah, Hasshub,
24. Hallohesh, Pilha, Shobek,
25. Rehum, Hashabnah, Maaseiah,
26. Ahiah, Hanan, Anan,
27. Malluch, Harim and Baanah.
28. "The rest of the people--priests, Levites, gatekeepers, singers, teple servants and all
   who separated themselves from the neighboring peoples for the sake of the Law of God,
   together with their wives and all their sons and daughters who are able to understand--
29. all these now join their brothers the nobles, and bind themselves with a curse
   and an oath to follow the Law of God given through Moses the servant of God
   and to obey carefully all the commands, regulations and decrees of the LORD our LORD.
30. "We promise not to give our daughters in marriage to the peoples around us
   or take their daughters for our sons.
31. "When the neighboring peoples bring merchandise or grain to sell on the Sabbath,
   we will not buy from them on the Sabbath or on any holy day.
   Every seventh year we will forgo working the land and will cancel all debts.
32. "We assume the responsibility for carrying out the commands to give a third of a shekel each year
   for the service of the house of our God:
33. for the bread set out on the table;
   for the regular grain offerings and burnt offerings;
   for the offerings on the Sabbaths, New Moon festivals and appointed feasts;
   for the holy offerings; for sin offerings to make atonement for Israel;
   and for all the duties of the house of our God.
34. "We--the priests, the Levites and the people--have cast lots to determine
   when each of our families is to bring to the house of our God at set times each year
   a contribution of wood to burn on the altar of the LORD our God, as it is written in the Law.
35. "We also assume responsibility for bringing to the house of the LORD
   each year the firstfruits of our crops and of every fruit tree.
36. "As it is also written in the Law,
   we will bring the firstborn of our sons and of our cattle,
   of our herds and of our flocks to the house of our God, to the priests ministering there.
37. "Moreover, we will bring to the storerooms of the house of our God,
   to the priests, the first of our ground meal, of our grain offerings,
   of the fruit of all our trees and of our new wine and oil.
   And we will bring a tithe of our crops to the Levites,
   for it is the Levites who collect the tithes in all the towns where we work.
38. A priest descended from Aaron is to accompany the Levites when they receive the tithes,
   and the Levites are to bring a tenth of the tithes up to the house of our God, to the storerooms of the treasury.
39. The people of Israel, including the Levites, are to bring their contributions of grain,
   new wine and oil to the storerooms where the articles for the sanctuary are kept
   and where the ministering priests, the gatekeepers and the singers stay.
   "We will not neglect the house of our God."


느헤미야와 함께 언약을 세우고
하나님 앞에 결단하여 서약하는 이스라엘 사람들
그들은 자기와 가족의 이름으로 서약하고 인장을 찍음으로
자신들의 결단을 확인하고 있다.
적어도 여기에 돌아와 함께 이스라엘의 정체성을확인하고
스스로 하나님의 요구하시는 것을 지키기로 작정하며
나아가 앞으로 하나님의 공동체로 흠없이 살겠다고 다짐하는 것은
비단 이들의 결단일 뿐만 아니라
하나님의 말씀의 결과인 것이다.

이들에게 이러한 부흥의 역사를 촉발할 수 있었던 것은
한 사람 느헤미야의 열심이었으며
그의 신실함과 용기있음으로 인하여
이스라엘 전체가 개혁을 단행 할 수 있었던 것이다.
적어도 그의 마음이 하나님과 연락되어 있었기에
스스로의 삶으로 이스라엘에게 요구할 힘이 있었고
나아가 하나님의 말슴을 사모함으로 그 말씀이 온 이스라엘을 변화시킬 수 있음을 알고
그 말씀을 따를 수 있었던 것이리라.

그들의 결단은 비단 자기의 삶에만 주목하고 있는 것이 아니라
하나님의 백성으로써의 정체성에 또한 주목하고 있는 것을 보여준다.
그들은 자기의 자녀들을 이방인과 통혼 시키지 않을 것을 맹세하고
나아가 각종 절기와 하나님께 드릴 예배, 제사를 지킬 것과
그 모든 율레를 따라 자기들의 드릴 온전한 십일조와 제사, 속전들을 드릴 것을 맹세하고 있다.
그들의 십일조와 속전들 그리고 제사가 바로 세워지는 것은
하나님 앞에서의 그들의 약속이 세워지는 것일 뿐만 아니라
그동안 스스로의 삶을 위하여 소홀히 했던 하나님의 전이
온전히 세워지는 것을 먕세하는 것에 다름 아니다.

성전을 섬기는 제사장과 레위인들
그리고 성전 일꾼들은 그들의 제물이 없으면 바로 살 수 없고
나아가 그로 인하여 온전히 직무를 수행 할 수 없게 되기 때문이다.
전임사역은 그들의 필요를 채우시는 하나님의 채우심을 신뢰할 뿐 아니라
하나님의 공동체의 다른 일원들이 그의 필요를 채울 책임이 있는 것이다.
그러나 여전히 하나님의 일을 하면서 이러한 것은 오해되어지고
또 때로는 훼손되어지기도 한다.

신약의 바울의 예를 통하여
우리는 하나님의 전임 사역자들에게도
여전히 자기의 양심과 다른 이들의 양심을 위하여
자기를 절제하고 또 충분히 제어할 필요성이 있음을 보고
또 한편에서는 그럼에도 불구하고 교회는 말씀을 나누며
그 말씀에 삶을 드리는 이들의 생활을 책임질 의무가 있는 것이다.

교회의 제정은 무엇을 위해 드려지며
어떻게 사용되어져야 하는가에 대하여 깊은 고민이 필요할 때다.
항상 하나님의 일을 함에도 자주 우리를 시험들게 하는 것이
인간의 물질임을 기억하고 그 물질은 선하고 바르게 쓰는 것을 훈련해야겠다.


오늘의 결단 속에서 또 다른 하나의 고민은
그들이 결단하고 맹세한 것은
비단 그들의 율법을 지키는 약속에 국한 된 것이 아니라
자기의 모든 것이 하나님의 것이라는 고백이며
우리의 삶과 민족의 삶이 모두 하나님의 주권 아래 있음을 고백하는 것이다.
결국은 이 고백이 훼손되어지면 우리는
하나님의 백성으로써의 정체성이 훼손되어지는것이다.

나의 삶은 하나님의 주권 아래 온전한가?
나의 모든 일거수 일투족은 하나님의 주권을 고백하는가?